czwartek, 11 września 2008

Czas na grzyby

Poza czytaniem w wygodnym fotelu z herbatką lub kawą w ręku, moją ulubioną rozrywką jesienią jest zbieranie grzybów. Nie są one ani zielone, ani nie należą do królestwa roślin. Jednak mają z nimi wiele wspólnego, gdyż tworzą razem symbiozę zwaną mikoryzą. Jest kilka rodzajów mikoryz, ogólnie dzieli się je na ektomikoryzy i endomikoryzy. Nasze leśne grzybki tworzą symbiozę ektomikoryzową: koźlarze z brzozami, maślaki z sosnami, borowiki z dębami, bukami lub sosnami. Chyba każdy uczył się o tym w szkole :)
W okolicznych lasach na Śląsku najwięcej jest podgrzybków brunatnych. Jeździmy z rodziną do Mikołeski czy Bruśka - małych wiejskich miejscowości bogatych w lasy. Jeśli wystąpią odpowiednie warunki atmosferyczne, można znaleźć dużo innych gatunków grzybów - kozaków, które zbieram w pobliskim lasku czy też borowików i maślaków.
Lubię także opieńki miodowe, czubajki kanie a także... muchomory czerwonawe ;)Tylko te trzeba umieć dobrze rozpoznawać. Ja się nauczyłam na moich studiach na kursie grzyby i porosty. Tyle "trujaków" co wtedy zjadłam nigdy mi się nie udało zebrać ;)Mniam, mniam. Ale były sprawdzane przez fachowca, zanim skonsumowałam, więc nie czułam się zagrożona. Później zaczęłam sama zbierać muchomory czerwonawe :D
Dla grzybiarzy oraz tych, którzy chcieliby się nauczyć zbierać grzyby polecam rozmaite przewodniki do rozpoznawania. Też często korzystam, jeśli znajdę jakiś interesujący okaz.


Z tego przewodnika najczęściej korzystam. Jest tu najwięcej opisanych gatunków w porównaniu z innymi książkami dostępnymi w Polsce.

Encyklopedia kieszonkowa Grzyby


Grzyby jadalne i podobne trujące - jak je odróżnić?
Grzyby jadalne oraz ich trujące sobowtóry


Dla początkujących polecam:

Czy wiesz jaki to grzyb?


Polski autor, udzielający się również na forach grzybowych

Atlas Grzybów

Brak komentarzy: