poniedziałek, 9 czerwca 2008

Ciekawe rośliny użytkowe

Jednym z interesujących mnie tematów jest uprawa roślin, które, oprócz tego że są ozdobą, służą do jedzenia, leczenia, przyprawiania, używania sobie - ogólnie zwane roślinami użytkowymi. Lubię zwłaszcza te, które nie rosną w Polsce naturalnie, gdyż stanowią czasem duże wyzwanie hodowlane :-) Szczególnie, jeśli chcę otrzymać owoce czy też używać jako przyprawy.
Skąd wziąć takie rośliny? Można się wybrać do sklepu z egzotyką (roślinami ;-), albo zamówić w sklepie internetowym (Nasiona egzotyczne), a najlepiej wybrać się w podróż na południe i samemu nazbierać sobie nasion czy gałązek, które potem można ukorzenić. O ile się wie, czego się szuka i jak to wygląda :-)
Mam w swojej roślinnej kolekcji figę i palmę daktylową wyhodowaną od nasionka, pochodzące z wakacji na Korfu w Grecji (1999 rok). Figa owocowała, jednak owoce nigdy nie dojrzały, niestety. Ale może następnym razem im się uda. Palma również osiągnęła już słuszne rozmiary, tylko korzenie bardzo szybko przerastają kolejne doniczki i nie nadążam z przesadzaniem. Udawało mi się też ukorzenić różne przywiezione rośliny, ostatnio z Portugalii sukulenta z rodziny Carpobrotus (ponoć też jadalny).
Z używek uprawiam tylko kawę Coffea arabica :-)Sadzonkę zakupiłam kilka lat temu i czekam aż zakwitnie. Łatwo można kawę wyhodować z ziarna, jednak nasiona bardzo szybko tracą żywotność po wyjęciu z osnówki (wymaga wysokiej zawartości wody, a wysychając zamiera). Czytałam też że od posiania do zakwitnięcia kawy mija około 7 lat, a w naszych warunkach doniczkowych może więcej. Kawa Robusta czyli Coffea canephora rośnie i owocuje szybciej, daje też większe plony, dlatego nazywa się robustą (robust= krzepki, mocny).
Mam też kilka cytrusów, ale o tym napiszę innym razem.
Ostatnio zasiliłam swoją kolekcję o wawrzyn szlachetny
(Laurus nobilis L.) czyli laur (liść bobkowy), dobry do przyprawiania zup i różnych potraw. Wawrzyn rośnie dziko w obszarze śródziemnomorskim w formie krzewu. Świeżo zerwane liście rozgrzanego słońcem lauru pięknie pachną :-)

Brak komentarzy: