wtorek, 9 czerwca 2009

Kiwano (Cucumis metuliferus) czyli kolczasty słodki ogórek


"Najsmaczniejsze są owoce wyrośnięte, ale niedojrzałe, o nie w pełni wykształconych nasionach. Spożywa się żółtozielonkawy miąższ o orzeźwiającym i aromatycznym, kwaskowatym i cierpkim smaku." (Hasło Ogrodnicze)

Kiwano (Cucumis metuliferus), jak można się dowiedzieć z Wikipedii, jest gatunkiem ogórka pochodzącym z Afryki. Z tą różnicą, że jego smak przypomina jednocześnie melona, kiwi i ogórka, a zapach ma bananowy. Uprawa tego ciekawego owocu udaje się w Polsce. Wymaga ciepłego stanowiska, żyznej gleby, podobnie jak melon. Bardzo szybko rośnie i wydaje duże plony. Na jednej roślinie zawiązuje się od kilku do kilkunastu owoców.
Posadziłam już swoje kiwano na działce. Wysiałam je na parapecie w doniczce. Bardzo szybko wyrosło i zaczęło wypuszczać długie wąsy. Każdego ranka roślinki były parę centymetrów większe. Polecam ten ciekawy owoc/warzywo do uprawy na polskich działkach i w ogródkach. Można też spróbować w skrzynce balkonowej.

Nasiona kiwano: Cucumis metuliferus




Z ciekawostek: Nazwa kiwano pochodzi od nazw kiwi i banan i powstała w Nowej Zelandii. Nazywany jest również rogatym ogórkiem, lub rogatym afrykańskim melonem.

5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Witam, gdzie można kupić owoce kiwano?

Thilien pisze...

Witam,

owoce kiwano widziałam kiedyś w hipermarkecie (nie pamiętam już którym). Ale przypuszczam, że pojawią się dopiero w okolicach sierpnia-września, kiedy dojrzewają w Polsce. Jeśli chodzi o nasiona, to można je kupić w sklepie nasiennym lub ogrodniczym.

Anonimowy pisze...

witam dlaczego nikt nie mówi o młodych owocach kiwano są smaczne gdy są zielone smakują jak ogurek ja właśnie takie lubie

killjoy pisze...

Ja też widziałem owoce w marketach po 5,99 pln. Ale jakoś ich smak mi nie odpowiada za bardzo

Działkowiec pisze...

U mnie kiwano rośnie bez problemów. Hoduję te owoce co roku i jestem z nich dumny :) Jeżeli ktoś jest ciekawy to tu są zdjęcia: Zdjęcia kiwano